Veelgestelde vragen

De vragen en antwoorden zullen we regelmatig verversen. Staat jouw vraag er niet bij? Stel hem dan via het contactformulier.

Alle vragen
Woningbouwontwikkeling
Participatie
Ontwikkelwerkgroep
Verkeer / ontsluiting
Planning

Alle vragen

Waarom wordt hier gebouwd?

De regio (en dus ook de gemeente Waalre) heeft een grote woningbouwopgave. Er is een groot tekort aan woningen en de noodzaak voor nieuwe woningen is groot. De opgave voor de gemeente Waalre is gemiddeld honderd woningen per jaar te bouwen. In eerste instantie worden alle mogelijke inbreidingslocaties hiervoor benut, zoals bijvoorbeeld aan de Eindhovenseweg. Daarnaast is woningbouw op uitbreidingslocaties ook noodzakelijk, zoals in Ekenrooi Zuid.

Op basis van uitgebreide analyses (landschap, infrastructuur, woningbehoefte, sociaaleconomische effecten, etc.) worden de kansen en knelpunten in kaart gebracht van mogelijke ontwikkelingen. Ekenrooi Zuid is daarbij als mogelijke woningbouwlocatie benoemd. Dit is in meerdere visies benoemd (al in 2003, 2013 en recenter bij de actuele Omgevingsvisie (2021). Deze Visies zijn door de gemeenteraad vastgesteld, waarbij iedereen de mogelijkheid heeft gekregen tot participatie en inspraak. In de Visie is een afweging gemaakt van alle mogelijke locaties en de vraag naar uitbreiding van alle mogelijke functies. Naast wonen is ook gekeken naar bedrijven, sport, ontmoeting, winkels, natuur etc. In die gehele afweging is Ekenrooi Zuid aangeduid als mogelijke locatie voor woningbouw.

De ontwikkellocatie ligt onder de bestaande wijk Ekenrooi en dus dichtbij voorzieningen. Dit maakt het een logische locatie. Plekken zoals in natuurgebieden of in een beekdal, zijn locaties waar in de regel geen woningbouw kan plaatsvinden. Dit heeft te maken met wet- en regelgeving en kan bovendien erg onhandig zijn: bouwen op hele vochtige grond heeft natte voeten als gevolg.  

Waarom wordt er niet gebouwd op een locatie met betere verkeersontsluiting?

We zijn genoodzaakt om te bouwen. In de Omgevingsvisie is een afweging gemaakt tussen locaties en functies. Naast woningbouw is er ook ruimte ingepland voor bedrijven, sport, natuur etc. Daarbij is voor alle mogelijke locaties een toekomstige functie aangegeven. Op andere locaties (met mogelijk een gunstigere verkeersontsluiting) is al woningbouw en/of bedrijventerrein gepland. Tegelijkertijd worden ook inbreidingslocaties benut, waardoor we zowel binnen de bestaande kernen als aan de randen van de gemeente extra woningen bouwen

Tot waar loopt de wijk door?

De bosrand vormt de oostgrens en de Achtereindsestraat aan de andere kant de westgrens. De exacte grenzen van het plangebied naar het zuiden zijn nog niet bepaald. We gaan vooralsnog uit van de grenzen zoals deze staan in het Ontwikkelperspectief buitengebied Aalst.

Welke kaders heeft de gemeenteraad gesteld?

Op www.waalre.nl/ekenrooi-zuid , is de startnotitie die de gemeenteraad heeft vastgesteld, te vinden. Hierin staan ook de kaders benoemd die de gemeenteraad heeft gesteld. Dit zijn randvoorwaarden waaraan de woningbouwontwikkeling in ieder geval moet voldoen.

Wat gaat er gebouwd worden?

Dit is nog niet bekend. De uitgangspunten kun je terugvinden in de startnotitie op www.waalre.nl/ekenrooi-zuid . In het kort wordt Ekenrooi Zuid een gemengde wijk met woningen voor starters, gezinnen en senioren Het moet een duurzame wijk worden, aan de rand van het groen. Het wordt er ontspannen wonen met aandacht voor sociale binding. Er wordt veel aandacht besteed aan de kwaliteit van de woningen en de inrichting van de openbare ruimte. In regionaal en lokaal beleid is vastgelegd hoe het woningbouwprogramma verdeeld moet worden. Minimaal 30% van de te bouwen woningen moet bestaan uit sociale huurwoningen. In totaal moet twee derde van de ontwikkeling bestaan uit ‘betaalbare’ woningen.

Hoe ziet de projectontwikkeling eruit?

Om de woonwijk te kunnen bouwen, is een stedenbouwkundige visie (ook wel gebiedsconcept genoemd) nodig. Een stedenbouwkundige visie geeft een beeld van wat mogelijk is op deze locatie en hoe de wensen van alle partijen en betrokkenen ruimtelijk in het gebied passen. Daarvoor is een gebiedsanalyse (ruimtelijke- en functionele analyse) gedaan. De uitkomsten van de gebiedsanalyse zijn gedeeld tijdens de tweede informatiebijeenkomst op 6 oktober. De presentatie is hier [Bv1]   terug te zien.

Op basis van de analyse, gewenste woningtypes en inbreng in de participatie wordt de Stedenbouwkundige Visie gemaakt. Het concept presenteren we in de derde bijeenkomst, waarbij weer iedereen een reactie kan geven (mogelijk eind jaar). Hierna wordt de   stedenbouwkundige visie vastgesteld door de gemeenteraad. Daarna werken we aan het Stedenbouwkundig   Plan (ofwel schetsontwerp). In het definitief ontwerp wordt aangegeven waar (verkaveling), welke woningen (woningtypen), groenvoorziening, speeltuin, parkeren, wegen, paden enzovoort komen. Ook dit plan zal in samenspraak worden gemaakt en kan een ieder reageren.

Daarna moet er ook nog een Omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan) komen. In het Omgevingsplan komen de juridische regels van het plan   Om tot het omgevingsplan te komen, zijn diverse onderzoeken nodig. Dit omgevingsplan wordt ook door de gemeenteraad vastgesteld, nadat ook weer inspraak/participatie heeft plaatsgevonden. Pas na vaststelling van het Omgevingsplan gaan ontwikkelaars werken aan het ontwerp van de woning, aanvraag vergunningen en verkoop. Naar verwachting zal dit omstreeks 2028 zijn.

Terwijl de ruimtelijke procedures lopen, worden ook afspraken gemaakt met de ontwikkelaars. In het voorjaar van 2025 is een intentieovereenkomst gesloten. In de vervolgovereenkomst worden nadere afspraken gemaakt over kosten, voorzieningen en uitvoering van de voorgenomen ontwikkeling .


Waarom is er een participatietraject?

We willen omwonenden, geïnteresseerden en andere belanghebbenden betrekken, zodat het plan straks goed past bij de bewoners en de omgeving. Juist jouw input is waardevol en zorgt voor inzichten die helpen bij het ontwikkelen van het plan. De participatie gebeurt op verschillende momenten en op verschillende manieren. We houden zoveel mogelijk rekening met ieders inbreng, maar we kunnen niet alles overnemen. Wel delen we wat er met alle inzichten wordt gedaan, welke keuzes er gemaakt worden en waarom.

Hoe wordt de participatie georganiseerd?

De participatie bestaat uit verschillende onderdelen, zodat iedereen op een passende manier kan meedenken.

●       Keukentafelgesprekken: Persoonlijke gesprekken met direct omwonenden om aandacht te geven aan buurtgerichte vragen en wensen. Deze gesprekken vinden plaats vóór en tijdens het participatieproces.

●       Open bijeenkomsten: Drie laagdrempelige bijeenkomsten in of nabij het plangebied. Elke bijeenkomst heeft een ander doel: ophalen, verdiepen en toetsen. Bewoners kunnen vragen stellen, ideeën delen en reacties geven. Na afloop wordt een verslag gedeeld via de projectwebsite.

●       Ontwikkelwerkgroep: Een groep betrokkenen werkt samen aan een stedenbouwkundig concept voor het gebied. De werkgroep komt enkele keren bijeen onder begeleiding van een procesbegeleider. De resultaten van de ontwikkelwerkgroep worden meegenomen als zwaarwegend advies in de verdere planuitwerking.

Uitnodigingen worden verspreid via brieven, e-mail, de projectwebsite en de gemeentelijke kanalen. Iedereen kan zich ook zelf aanmelden voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Wat wordt er met alle opmerkingen en feedback van omwonenden en geïnteresseerden gedaan?

De input van omwonenden en andere betrokkenen geeft inzichten om tot een goed en gedragen plan te komen. Alle input wordt bekeken, besproken en afgewogen. Waar mogelijk wordt de input geïntegreerd in de stedenbouwkundige visie. Ieder gesprek wordt zorgvuldig gedocumenteerd en gebundeld. Op die manier zijn de inzichten voor iedereen terug te vinden.

Wie neemt de besluiten over het plan?

De ontwikkelaars en de gemeente hebben de taak om een uitvoerbaar/haalbaar plan uit te werken. Vanuit verschillende vakgebieden en expertises wordt er naar de ontwikkeling gekeken en worden mogelijkheden afgewogen. Hierin wordt de input van de omgeving nadrukkelijk meegenomen. Uiteindelijk neemt de gemeenteraad een besluit over het plan.

Wat is de ontwikkelwerkgroep?

De ontwikkelwerkgroep is ingesteld op   verzoek (van de gemeenteraad. De raad heeft voor de ontwikkeling Ekenrooi Zuid extra aandacht gevraagd voor participatie; zij willen graag dat inwoners goed de kans krijgen om inbreng te geven. De raad heeft daarnaast specifiek opdracht gegeven om een ontwikkelwerkgroep op te richten, waarbij omwonenden en andere belanghebbenden kunnen mee-ontwikkelen aan het plan. De ontwikkelwerkgroep is dus een onderdeel van het hele participatietraject.

Wat is het doel van de ontwikkelwerkgroep?

De ontwikkelwerkgroep heeft geen beslisbevoegdheid. De ontwikkelwerkgroep ontwikkelt mee aan het plan en brengt een advies uit. De ontwikkelwerkgroep is bedoeld om gezamenlijk tot waardevolle inzichten te komen die bijdragen aan een woningbouwplan dat breed door de gemeenschap wordt gedragen. Dit advies wordt meegenomen in de stedenbouwkundige visie die wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad neemt een besluit over het plan.

Hoe is de samenstelling van de ontwikkelwerkgroep?

Alle omwonenden en geïnteresseerden konden zich aanmelden voor de ontwikkelwerkgroep. Op basis van loting per straat zijn bewoners geselecteerd. De samenstelling is als volgt:

-         Bewoner Achtereindsestraat

-         Bewoner Dianestraat

-         Bewoner Händellaan

-         Bewoner Brahmslaan

-         Bewoner Kon. Wilhelminalaan

-         Bewoner uit een van de overige straten

-         2 potentiële toekomstige bewoners

-         Vertegenwoordiger vanuit de Volkstuinvereniging

Bij de ontwikkelwerkgroep zijn de stedenbouwkundige, ontwikkelaars en medewerkers van de gemeente aanwezig om inhoudelijk in gesprek te gaan over het plan. Zij geven toelichting op wat wel en niet mogelijk is. Er is een procesbegeleider (voorzitter) en notulist aanwezig.

Hoe zijn de deelnemers voor de ontwikkelwerkgroep geselecteerd?

De deelnemers voor de ontwikkelwerkgroep hebben zich kunnen aanmelden via de projectwebsite. Hierna zijn de aanmeldingen gesorteerd op basis van de verschillende straten en groepen. Uit verschillende straten is er één vertegenwoordiger naar voren geschoven. Per groep heeft een loting plaatsgevonden om tot één persoon te komen.

Ik zit niet in de ontwikkelwerkgroep, kan ik nu niet meer meedenken?

De ontwikkelwerkgroep is een onderdeel van het participatietraject. Dat betekent dat er ook andere manieren en momenten zijn waarop je kunt meedenken of reageren, zoals op de grotere bijeenkomsten. Daarnaast kun je altijd een lid van de ontwikkelwerkgroep benaderen. Hij/zij neemt dan jouw vraag of input mee in de ontwikkelwerkgroep.

Welke verantwoordelijkheid hebben de bewoners in de communicatie naar hun buurtgenoten?

Er is besproken dat de leden van de ontwikkelwerkgroep op verzoek informatie en terugkoppeling over de bijeenkomst delen met hun buurt. Het verslag van de eerste bijeenkomst van de ontwikkelwerkgroep kan ook gedeeld worden. Daarnaast kun je altijd een lid van de ontwikkelwerkgroep benaderen. Hij/zij neemt dan jouw vraag of input mee in de ontwikkelwerkgroep.

Welke spelregels zijn er voor de ontwikkelwerkgroep?

De volgende spelregels zijn afgesproken met alle leden van de ontwikkelwerkgroep:

  1. We werken opbouwend samen aan de ontwikkeling van Ekenrooi Zuid.

  2. We denken mee vanuit een groter belang dan enkel ons eigen huishouden.

  3. We gaan bewust om met de informatie die wordt gedeeld, en delen (indien gewenst) het daarvoor bestemde verslag van de ontwikkelwerkgroep met buren.

  4. We luisteren naar elkaar en laten elkaar uitpraten.

  5. We respecteren ieders perspectief.

Is over de manier van verkeersontsluiting al een besluit genomen?

Nee, de verkeersontsluiting is nog niet definitief en nog niet bepaald. Er ligt nog niets vast. De gemeente en gebiedsonwikkelaars weten ook nog niet hoe het nieuwe woningbouwgebied ontsloten wordt. Wel worden er op dit moment verschillende scenario’s afgewogen. Criteria die hierbij meespelen zijn onder andere bestaande wet- en regelgeving, kosten, haalbaarheid, verkeerstellingen en onderzoeken, etc.   Hierbij wordt ook gekeken naar de input vanuit de omgeving, zoals ervaringen en beleving van de verkeersdrukte en -veiligheid, En of nieuwe infrastructuur nodig, mogelijk en/of gewenst is.

De resultaten van het verkeersonderzoek zijn nog niet beschikbaar. Daarna kunnen we een betere afweging maken van de mogelijkheden. De resultaten en afwegingen bij de mogelijkheden worden teruggekoppeld aan de omgeving.

Er is een verkennend onderzoek gedaan naar de huidige infrastructuur en of deze het aantal verkeersbewegingen van de voorgenomen 229 woningen in Ekenrooi Zuid aan kan. In eerste instantie is de casus onderzocht of de Koningin Wilhelminalaan, mochten alle bewoners ontsluiten via die weg, de extra vervoersbewegingen wat betreft capaciteit en veiligheid dit aan kan of niet. De tussentijdse resultaten geven aan dat de Koningin Wilhelminalaan dit aan kan; er is voldoende capaciteit op deze weg om het plangebied te ontsluiten. Let wel: dit is een tussentijdse en nog niet geverifieerde conclusie en dit zegt ook nog niets over de keuze die voor de ontsluiting gemaakt moet worden. Definitieve resultaten volgen, naar verwachting, begin november. Naast capaciteit wordt ook veiligheid meegenomen in het onderzoek.  

In de tweede informatiebijeenkomst zijn twee varianten van de verkeersontsluiting gepresenteerd. Wordt het één van deze twee?

Er zijn nog geen varianten gepresenteerd. Er zijn alleen onderzoeken naar mogelijkheden gepresenteerd. Varianten komen later. De mogelijkheden die zijn voorgelegd tijdens de tweede informatiebijeenkomst zijn mogelijkheden op basis van schattingen en tussentijdse resultaten. Vanwege de grote zorgen over de verkeersontsluiting, zijn deze dan ook aan de omgeving voorgelegd. We horen graag wat de omgeving hiervan vindt. Definitief zijn ze niet. Eerst hebben we de resultaten van het verkeersonderzoek nodig.

De bestaande wegen zijn te smal, onder andere bosjes worden stukgereden. Waarom zijn deze wegen volgens de tussentijdse resultaten dan toch geschikt?

Er wordt gekeken naar capaciteit van de weg, niet naar de huidige inrichting. Indien een weg inderdaad (te) smal is, wordt dit meegenomen in het onderzoek. Het kan dus zijn dat de bestaande weginrichting moet worden aangepast om de wegen ook in de praktijk geschikt te maken. Denk aan toevoegen of weghalen van drempels en cicades, het verbreden of juist versmallen van de weg, het verplaatsen van groenstroken, enzovoort.

De gemeenteraad heeft in 2021 besloten dat de Koningin Wilhelminalaan niet gebruikt mag worden als ontsluitingsweg van de nieuwe woonwijk. Waarom is dat nu toch een mogelijkheid?

Dat klopt niet. Er is in 2021 een motie ingediend die voorstelde om de Koningin Wilhelminalaan uit te sluiten van mogelijke ontsluitingswegen voor de nieuwe woonwijk. Deze motie is niet door de gemeenteraad aangenomen en is dus ook geen besluit van de gemeenteraad.

Kan het verkeer aan de zuidkant van het plangebied over de Tongelreep op de Eindhovenseweg worden ontsloten?

Er moet dan een weg door het beekdalgebied worden aangelegd (door het NND-terrein). Om dit te mogen doen, moet er geen reëel alternatief zijn en moet er sprake zijn van een groot openbaar belang. Zoals het er nu naar uit ziet kan de huidige infrastructuur de nieuwbouwwijk ontsluiten. Dit betekent dat er een reëel alternatief is. Een nieuwe brug over de Tongelreep lijkt dus uitgesloten.

Kan de wijk via verschillende straten worden ontsloten om de verkeersdruk te verdelen?

Verschillende bezoekers van de informatiebijeenkomsten gaven aan dat ze graag de verkeersdruk willen verdelen over de verschillende straten. Dat nemen we dan ook zeker mee in het afwegen van alle mogelijkheden.

Waarom kan het verkeer niet door het bos ontsloten worden?

Het bos aan de rechterzijde van het plangebied is onderdeel van het Natuurnetwerk Brabant (NNB), en is daarmee ook onderdeel van het Natuurnetwerk Nederland. Dit natuurnetwerk is belangrijk voor dieren en planten. Aantasting met een nieuwe weg is alleen mogelijk bij een zeer zwaarwegend belang, waarbij er geen enkele andere mogelijkheid is. We verkennen deze optie.    

Waarom is er in de drie schetsen geen routes getekend naar het zuidelijke deel van het plangebied?

Dit zijn nog hoog-over tekeningen; de invulling moet later nog verder worden uitgewerkt.

Worden er nu al metingen gedaan, of gebruiken jullie alleen theoretische modellen?

Er wordt gewerkt met theoretische modellen. De modellen zijn opgesteld op basis van metingen en worden periodiek geactualiseerd. Metingen worden het gehele jaar door uitgevoerd. Daarmee worden ook toevallige omstandigheden (zoals een vakantie) ondervangen. Het is geen moment-opname.

Wordt er rekening gehouden met jongeren die net een rijbewijs hebben?

Er wordt altijd gerekend met ‘worst case scenario’s’, waarbij wordt uitgegaan van  het maximale aantal verkeersbewegingen. In de modellen wordt ook de demografische verandering meegenomen (dus: vergrijzing en jongeren die rijbewijzen halen).

Betreffende de belastbaarheid, gaat het om technische capaciteit van de weg of ook om de leefbaarheid van de omgeving?

Er wordt gestart met de technische capaciteit van de wegen. De effecten op de omgeving komen uiteraard ook aan bod.

Wordt verkeersveiligheid meegenomen in het onderzoek?

Ja, veiligheid wordt in de modellen meegenomen. De verkeersveiligheid wordt onder meer getoetst aan oversteekbaarheid.

Wordt ook gekeken naar luchtkwaliteit en geluid?

Ja, maar die aspecten komen in een latere fase; eerst wordt gekeken naar veiligheid.

Wordt schoolverkeer meegenomen in de berekeningen?

Ja, dit is onderdeel van het onderzoek.

Wordt het bouwverkeer meegenomen?

Er wordt uitgegaan van de eindsituatie, na de bouw van alle woningen. Bouwverkeer wordt later bekeken en is mede afhankelijk van (tijdelijke) omstandigheden op dat moment.

Hoe verhoudt de wens om jonge mensen aan te trekken zich tot meer verkeer op de Eindhovenseweg, terwijl die weg juist zoveel mogelijk is afgesloten om doorgaand verkeer tegen te houden?

De Eindhovenseweg is inderdaad aangepast om doorgaand verkeer tussen Valkenswaard, Eindhoven en België te ontmoedigen. De ontsluiting van de wijk en bestemmingsverkeer wordt wel meegenomen in de verkeersmodellen. Om rekening te houden voor verkeer naar Ekenrooi wordt zowel gekeken naar de instelling van groentijden bij verkeerslichten als naar de plekken waar de verkeerslichten zitten.

Er is geen wens om jonge mensen aan te trekken, maar wel om jonge inwoners te behouden voor de gemeente. Dit leidt niet tot direct meer verkeer (autobezit onder jongeren neemt zelfs af).